Unatoč vrtoglavom napretku tehnologije kojem svjedočimo iz godine u godinu, inteligentna rješenja kao da su zaobišla neke nužne nam predmete. Tuš koji, doduše, neće umjesto vas pjevati, ali će zapamtiti toplinu vode točno kakvu volite, zahodska školjka koje će vam ugrijati dasku, oprati vas i osušiti, boja koja se sama obnavlja i inteligentna odjeća, samo su neka od tehnoloških dostignuća koja su tako blizu, a tako daleko
Da sretnete vremenskog putnika iz 1950. i pokažete mu najnoviji iPhone, vjerojatno bi nakon prvotnog šoka bio izvan sebe što sve danas telefon može, no isti momak snašao bi se bez problema u našim kupaonicama. Naime, neke stvari nisu se previše promijenile u zadnjih pedesetak godina, ali daleko da poboljšanja za njih nisu već otkrivena. Još samo da im padnu cijene ili da izađu iz eksperimentalne faze...
Tuš koji zna kakvog ga volite
Crveni pipac za toplu vodu, plavi za hladnu. To je domet mogućnosti naših kupaonica ovih dana.
No bez obzira na to kakav tko dizajn tuša ima, čini se nevjerojatno da postoje čak i fotelje koje nas mogu masirati, a mi već sto godina tapkamo po hladnim pločicama i psujemo kad nas zalije prvi mlaz vode u kabini.
Ne bi li bilo sjajno kad bismo imali tuš kabinu koja pamti što volimo? Kupaonica koja zna našu savršenu temperaturu vode, što volimo slušati dok se kupamo i tome slično.
Njemačka tvrtka Hansgrohe već proizvodi tuš kabine koje su skoro pametne koliko i njihovi korisnici. Ujutro kad ustanete i dovučete se pod tuš ova kabina sjećat će se kakvu vodu volite i što volite slušati u rane jutarnje sate.
Voda vas neće pogoditi iz neočekivanog smjera (iako može), već će vas sramežljivo prati onako kako vi to volite iz jednog ili sva tri tuša, a da biste bili potpuno čisti, nećete morati maknuti prstom jer će se tehnologija koja već desetljećima postoji u našim automobilima - voda pomiješana sa sapunom - pobrinuti za to da se nijednom ne morate sagnuti po ispušteni sapun.
Naravno, ova tehnologija dostupna je onima koji imaju 4.500 dolara (24.525 kuna) za banalnu stvar kao što je tuš.
A kad smo već u kupaonici, bilo bi u redu da spomenemo još jedan predmet koji je također već sto godina nepromijenjen.
Zahod koji vas pere i suši
Sjedite s partnericom i gledate neki crno-bijeli film u kojem protagonist ulazi u kupaonicu oprati ruke, a vaša bolja polovica kaže: 'Gle, dragi, imaju isti zahod kao i mi.'
Cijela stvar bila bi simpatična da film nije iz 1950. i da vam se zahod prošli tjedan nije po stoti put zaštopao, a tjedan prije toga ste skoro pali sa slabo učvršćene daske, koja je na dobar dan samo neugodno hladna kad sjednete na nju. Daleko od toga da ne vjerujemo u izreku 'ako nije potrgano, nemojte popravljati', ali mislimo da bi ipak bilo krajnje vrijeme da dobijemo nove zahode.
Naravno, zahodi budućnosti su već godinama tu, ali koštaju otprilike isto kao i spomenuti tuš. Japanski proizvođač zahoda Toto proizvodi WC koji sam diže i spušta dasku kad 'osjeti' nečiju prisutnost, ima ugrađeno grijanje daske, mali tuš i sušilo za stražnjicu, pročistač zraka te sam pušta vodu tolikom snagom da ga nitko nikada neće morati odčepljivati. Cijeli zahod premazan je antibakterijskim sredstvom.
Postoji i napredniji model koji analizira urin za znakove dijabetesa, mjeri korisnikov krvni tlak i izračunava mu idealnu težinu. Ova čuda moderne tehnologije bilo tko može kupiti za oko 5.000 dolara (27.000 kuna), no smatramo da nema smisla da zahodi koštaju više od skutera bez obzira kakve pogodnosti pružali.
Pametni frižider
Na televiziji taman počinje filmski maraton Umri muški kad čujete zvono na vratima. Otvarate i pred vama stoji dostavljač iz obližnjeg dućana s pivom, grickalicama i novim baterijama za daljinski.
Nakon što vidi vaš zbunjeni pogled, dostavljač vam objasni da ga je vaš frižider pozvao. Vaš frižider, koji umjesto vrata ima ogroman zaslon osjetljiv na dodir, pamti što stavljate i vadite iz njega, podsjeća vas što treba kupiti te vam na temelju onoga što je u tom trenutku u njemu može dati i recept za gotovo jelo.
S obzirom da je cijela tehnologija još u povojima, nažalost, morate uvijek reći svom frižideru što stavljate u njega i što vadite iz njega, no nije nezamislivo da se taj nedostatak zaobiđe nekakvim naljepnicama, a jedna je tvrtka čak ugradila kamere u unutrašnjost svog modela da bi mogao 'vidjeti' svoj inventar. Uz ova zgodna poboljšanja neki frižideri imaju mogućnost spajanja na internet, pa mogu odmah naručiti ono što vam nedostaje.
Ova nevjerojatna čuda tehnologije još uvijek koštaju iznimno puno jer se radi o proizvodu koji mijenjamo vrlo rijetko, pa se proizvođačima ne isplati uvoditi nove stvari na tržište. I zato koristimo dobre stare kutije koje će vam za veću cijenu eventualno moći zdrobiti led za piće.
Boja koja se sama obnavlja
Iskreno, ako niste pušač ili niste nedavno ogrebali auto, neće vam uopće pasti na pamet da nešto morate ponovo bojati. A kad dođe vrijeme da morate, primjerice, ponovno prefarbati zidove, poželjet ćete da se ta nužda nikad nije pojavila.
Sati i sati zagušljivih para, pokrivanje svega zaštitnom ceradom (osim malog komada tepiha koji ćemo poslije smotati i nositi na kemijsko čišćenje) i nejednaka boja kroz koju probija vlaga, samo su neke čari koje vas neminovno očekuju. Kad bi barem postojala boja koja se sama nanosi ili se mijenja po želji...
Američka vojska nema takvih problema - uložila je milijune dolara da bi izbjegla ponovna bojanja i nošenje tepiha na čišćenje.
Boja koju su američki porezni obveznici platili mijenja se slabim električnim nabojem, a bilo kakve ogrebotine će se zahvaljujući kemijskoj reakciji specifičnoj naprednom materijalu otopiti i same popuniti čim ih udare sunčeve zrake. Naravno, pretpostavljamo da američka vojska puca na sustav za kamuflažu, a ne zgodan način da se izbjegnu lakirerski radovi na vojnim vozilima nakon akcije.
Odjeća iz 'Povratka u budućnost'
Sve nas je svojedobno oduševio leteći skejtbord iz filma Povratak u budućnost 2. No vizija budućnosti režisera Roberta Zemeckisa imala je još nekoliko zgodnih predmeta koji su nas trebali oduševiti - odjeća koja se veličinom prilagođava korisniku, sama se suši kad je mokra i tenisice koje se same vežu. S obzirom da još uvijek nosimo odjeću koja nije sposobna sama izvesti sve te radnje, moramo pretpostaviti da takvi predmeti ne postoje u stvarnom svijetu.
Većina inteligentne odjeće (one koja ima aktivan karakter s elementima umjetne inteligencije) još je u fazi kad tehnološki vrhunac predstavljaju senzori koji nam analiziraju osjećaje, pa nam primjerice jakna, ako smo loše volje, šalje slatke slike štenaca na mobitel. Tehnologija u razvoju, što da se drugo kaže.
No neki su ozbiljno pristupili ostvarenju filmske budućnosti. Naprimjer, Adidas je prije četiri godine napravio tenisice s čipom koji kontrolira amortizaciju u peti na temelju korisnikove težine i načina trčanja. Nažalost, s cijenom od 250 dolara (oko 1.400 kuna) nije bilo mnogo ljudi koji su pohitali u dućane.
Znanstvenici u Velikoj Britaniji uspjeli su napraviti materijal koji se mijenja u odnosu na to je li nam vruće ili hladno, a tvrtka AT&T izmislila je cipele koje prate je li korisnik stabilan na nogama i u slučaju da nije, šalju obavijest da je pao. Očito, vrlo koristan proizvod za starije osobe.
Jedan od razloga zašto će napredak u tom području biti posebno spor jest taj da smo se svi navikli na jeftinu robu koja dolazi iz tvornica s jeftinom radnom snagom.
Budućnost je tu, samo se moramo strpjeti da se pojavi na policama lokalnih dućana.
Pogledajte i ovo japansko čudo:
Pretplati se na:
Objavi komentare (Atom)
Objavi komentar Blogger Facebook